Podpisane przez PKP PLK porozumienie obejmuje dwa odcinki linii kolejowych: Jelenia Góra – Lwówek Śląski (linia kolejowa nr 283) oraz Kłodzko Nowe – Stronie Śląskie (linia kolejowa nr 322). Obie trasy będą przekazane samorządowi bezpłatnie na okres 30 lat.
Nowe trasy kolejowe na Dolnym Śląsku
– Po niezbędnych pracach możliwe będą także ponowne przejazdy pociągów między Jelenią Górą w Lwówkiem Śląskim oraz na odcinku Kłodzko Nowe – Stronie Śląskie – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Jak podkreśla Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, przekazanie takich odcinków w zarząd samorządów umożliwi mieszkańcom lepszy dostęp do kolei. Ponad 30 - kilometrowym odcinkiem między Jelenią Górą a Lwówkiem Śląskim będzie zarządzać Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. Ruch pasażerskim na tej trasie nie był prowadzony od 2016 roku. Samorząd będzie zarządzał również blisko 15-kilometrową trasą Kłodzko Nowe – Stronie Śląskie, a na tym szlaku pociągi nie jeździły od 2004 roku. Pozostały odcinek linii, liczący ok. 12 km, pozostanie w zarządzie PLK SA, bo jest wykorzystywany w ruchu towarowym przez pociągi obsługujące kopalnię kruszywa.
Z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego przez słynny most w Pilchowicach
Reaktywacja linii kolejowej z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego z pewnością ucieszy fanów żelaznego mostu nad Jeziorem Pilchowickim. O zabytkowej wiszącej przeprawie głośno zrobiło się w 2020 roku, kiedy pojawiły się plany jej wysadzenia na potrzeby siódmej części filmu "Mission Impossible" z Tomem Cruise'em. Na szczęście most został uratowany, a scenę ze spadającą lokomotywą parową z mostu nakręcono w Wielkiej Brytanii.
Kolej Doliny Bobru to jedna z najpiękniejszych tras kolejowych w Polsce położona w dolinie rzeki Bóbr. W rejonie jest również Zapora Pilchowice – druga co do wielkości tego typu budowla w kraju. Na linii nr 283 są też trzy tunele.
Za reaktywacją tej linii od dawna są mieszkańcy powiatu lwóweckiego, a także lokalne organizacji turystyczne. Na trasie linii wybudowano siedem stacji kolejowych: Lwówek Śląski, Marczów, Wleń, Nielestno, Pilchowice-Zapora, Siedlęcin, Jeżów Sudecki. Linia od 2016 roku nie funkcjonuje i powoli popada w ruinę. Na razie nie ma wyznaczonego terminu rewitalizacji trasy. Wiadomo jednak, że ma być ona sfinansowana z pieniędzy unijnych.
Polecany artykuł: